Meny

Billys – lover og regler, ekstralys, fjernlys, nærlys m.m.

Vi får ofte spørsmål om hva slags lys det er lovlig å ha på bilen, og hva reglene sier.
Siden er oppdatert: 11.06.2020


Nytt Regelverk i 2018!

1. oktober 2018 ble lovverket for ekstralys endelig endret i Norge. Det betyr at du kan montere så mange ekstra fjernlys du vil på bilen din.

1.oktober 2018 ble lovverket for ekstralys endelig endret i Norge. Det betyr at du kan montere så mange ekstra fjernlys du vil på bilen din.

Det er viktig å se og å bli sett. Dette erfarer vi hver eneste dag i vinterhalvåret. Det største problemet på norske vinterveier er for lite lys.

I Norge har vi hatt strenge regler for montering og bruk av ekstralys på bil. Det var nemlig slik at man ikke kunne ha mer enn to ekstra fjernlys på bilen, og det måtte ikke være over 100 i referansetall tilsammen med dine originale lys på bilen. Fra 1.oktober 2018 ble disse reglene liberalisert på initiativ fra Samferdselsdepartementet. Nå er det opp til deg som bileier å anskaffe og montere tilstrekkelig lys på bilen.

Ekstralys gir godt lys i vintermørket
Ekstralys gir godt lys i vintermørket

Regelendring nummer 1: Nå er det lov med én LED-lyskaster

Tidligere har det ikke vært tillatt å montere èn enkelt lyskaster på bilen, selv om lyskasteren i seg selv er godkjent. De gamle reglene tvang bilføreren til å montere to lyskastere på bilen, selv om om man egentlig bare ønsket seg èn

Nå er det altså tillatt å montere én LED-lyskaster som på bildet.

LED-lyskaster montert under skiltet på en Tesla.
LED-lyskaster montert under skiltet på en Tesla.

Anbefalte produkter

Anbefalte produkter

Anbefalte produkter


Regelendring nummer 2: Du kan montere så mange lys som du vil på bilen din, og det er ikke lenger noen regel om maksimal lysstyrke

De gamle reglene ga deg lov til ha maksimalt fire fjernlys, tilsammen med de som stod originalt på bilen. De nye reglene setter ingen begrensninger på hvor mange lys du kan montere. Før måtte du også montere lysene parvis. Denne regelen er det slutt på, slik at du kan montere for eksempel tre tusenmetere, eller en LED-bar på bilen.

Den gamle regelen om maksimal lysstyrke forsvinner også. Nå kan du ha så høy lysstyrke du ønsker.

Det er populært å montere tre Lumen Cyclops 7, eller tre Lumen Cyclops 9 på en trippel skiltbrakett. Sistnevnte pakke vil gi ufattelige 36 000 lumen lovlig.

Monter så mange lys du vil.
Monter så mange lys du vil.

Anbefalte produkter

Anbefalte produkter

Anbefalte produkter


Regler om montering av ekstralys:

Selv om reglene er kraftig liberalisert, er det likevel ikke blitt fullt anarki:

  • Lyktene må fortsatt monteres symmetrisk. Hva dette betyr er at lyktene må monteres slik at det er symmetrisk likt mellom høyre og venstre side. Det vil si at dersom du har en stk LED-bar så må denne monteres på midten, mens om du har tre stk lamper må en monteres i midten og en stk på høyre og venstre side.
  • Ekstralysene skal fortsatt være E-merket (typegodkjent) med godkjenningtypen R112 som er for fjernlys. Den enkleste måten å sjekke dette er å se om lampen har et referansetall. Selv om referansetall ikke er relevant lenger for oss i Norge, så bekrefter dette at ekstralyset har riktig godkjenning og kan monteres lovlig.
  • Det er ingen minimums- eller maksimums høyde krav for montering av ekstralys/ekstra fjernlys. Det stilles dog krav om at lyset fra lampen ikke skal være til sjenanse for sjåføren. Om lampen gir en betydelig refleksjon tilbake fra asfalten fordi lampen er montert for lavt, så kan dette gi en feil på en EU-kontroll.
  • Det er lov å montere LED-bar/lys på tak og over rails gitt at lampene er montert symmetrisk. Det stilles dog krav om at lyset fra lampene ikke skal være til sjenanse for sjåføren og at lyset ikke reflekteres tilbake fra f.eks speiler eller panser og forstyrrer sjåføren.
  • Relé er ikke direkte påkrevd i lovverket, men er anbefalt for en enklere montering som samsvarer med lovverket. Det er påkrevd at alle fjernlys på et kjøretøy skal slukkes samtidig når man blender ned fra fjernlys til nærlys. Med et relé vil ekstralysene blende opp og ned med bilens originale fjernlys, som gjør at montasjen og koblingen følger lovverket.
  • Det er ikke påkrevd å ha en egen av/på bryter for ekstralysene. Det er forøvrig påkrevd å ha en kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass som viser om fjernlyset/ekstralyset er tent. Om man kobler ekstralysene slik at de følger bilens originale fjernlys så oppfylles dette kravet, da bilens egne fjernlys har allerede en blå varsellampe i displayet som viser at fjernlysene er tent.
  • Dersom ekstralyset har innebygd parklys eller markeringslys, så gjelder fortsatt reglene for parklys og markeringslys. Se reglene for dette litt lengre ned på siden.
VW Touran med Lazer ST4.
VW Touran med Lazer ST4.

God idé å montere flere lykter.

Selv om de nye reglene er trådt i kraft, er det fortsatt anbefalt å montere flere lykter. På bildet over ser du en VW Touran som har fått oppgradert fjernlysene til noen heftige LED-lyskastere fra Lazer. Ved å montere flere lykter kan man få en høyere effekt enn ved en stk LED-bar. I andre tilfeller ser det også bedre ut med flere lykter. Ønsker du runde eller kvadratiske lykter, er dette mer vanlig å montere i flertall, da det ser mer naturlig ut enn med en stk lampe. 

Det er også veldig stilig å felle inn lys i grill eller støtfanger. Her ser man på hvilke muligheter bilen har for å felle inn lykter, og det er kun fantasien som setter grenser. Om du har problemer med at ekstralysene kommer i veien for en sensor, kan dette løses med å montere flere lykter, fremfor en stk LED-bar. Man kan da montere lampene på hver side, så ekstralysene ikke kommer i konflikt med denne, og likevel få en diskret og pen montering. Noen biler får man også modelltilpasset braketter til, for å felle inn lamper i grillen. Denne monteringstypen er ypperlig om du ønsker en diskret montering som ser original ut på bilen. 

Montere ekstralys i grillen
1

Godkjenning

E-merking eller ECE-godkjenning er en typegodkjenning som er påkrevd på det meste av utstyret som brukes på et kjøretøy. Typegodkjenningen er en måte å kvalitetssikre at alle komponenter og utstyr oppfyller kravene som er satt i det Europeiske lovverket og er derfor påkrevet på det meste av utstyret. Dette hjelper individuelle produsenter å kvalitetssikrer at kvaliteten og sikkerheten opprettholdes i alle produktene.
Typegodkjenningen gjelder dog ikke bare lys som nærlys og fjernlys, men også frontrute, dekk, bremser osv.
E-godkjenning og ECE-godkjenning er akkurat det samme, men to forskjellige navn på samme sak. Denne kalles ofte også E-merking. “ECE-godkjenning” er det politisk korrekte navnet for disse godkjenningene, som er del av ECE-lovverket for det totale veitrafikk lovverket som brukes i Europa og i Norge. Du får så ulike merkinger utfra hva det er godkjent som f.eks: ECE R112 for fjernlys, ECE R23 er for ryggelys og ECE R10 er for radiostøy.

Klikk for godkjente lys til DIN bil. 


Fjernlys

  • Det er ikke lengre et krav til parvis montering av lykter.
  • Ikke krav til maksimal lysstyrke.
  • Krav til e-merking.
  • Monteringen skal være symmetrisk og ikke sjenerende for fører.
  • Det er påkrevd at bilens fjernlys skal belyse vegbanen minst 100 meter frem. Utover dette er det ingen konkrete regler for kastelengde.

Nærlys

  • Du kan kun ha 2 nærlys. Når du måler lysstyrken fra 25 meter foran lykta, i en høyde av 1,1 meter, så skal styrken ikke være mer enn 0,7 lux.
  • Du kan bruke nærlysene samtidig med fjernlysene, men ikke sammen med tåkelysene.

Tåkelys (kurvelys)

  • Du har ikke lov til å ha mer enn 2 tåkelys.
  • Du kan ikke bruke nærlys sammen med tåkelys.
  • Du kan bruke tåkelysene som kjørelys på dagtid.
  • Du kan ikke bruke fjernlys/ekstralys samtidig som du bruker tåkelysene, bortsett fra kurvekjøring i veldig lav hastighet (10–20 km/t).

Parkeringslys

  • Du har kun lov til å ha to parkeringslys som brukes samtidig. Så hvis du har lyskastere med parkeringslys så må du sørge for at de vanlige parkeringslysene er slått av.
  • Du må alltid ha på parkeringslysene – det gjør ingen forskjell om du kjører med nærlys, tåkelys, baklys eller fjernlys.

Toppmarkeringslys

  • Kjøretøy med bredde under 180 centimeter (de fleste personbiler) skal ikke være utrustet med toppmarkeringslys.
  • Kjøretøy med bredde mellom 180 og 210 centimeter kan være utrustet med toppmarkeringslys, mens kjøretøy med bredde over 210 centimeter skal være utrustet med toppmarkeringslys.
  • Ekstra takmonterte fjernlys med egen parkeringslyspære (såkalte kombinert-lykter) kan brukes som toppmarkeringslys, men kun hvis andre toppmarkeringslys ikke samtidig er tent.

Arbeidslys

  • Bilen kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
  • Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
  • Lykten(e) skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
  • Arbeidslyset skal være koblet over egen bryter og være sammenkoblet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Roterende, blinkende gult lys

  • Blinkende eller roterende gult lys er tillatt der kjøretøy brukes på en uvanlig måte eller i strid med trafikkreglene, for eksempel bred last, saktegående kjøretøy og graving på eller ved vei. Du trenger ikke forhåndstillatelse for å bruke denne type lys.
  • Lyktene skal være godkjent som gult/oransje blinkende varsellys (ECE R65).

Blått lys

  • Kun kjøretøy godkjent som utrykningskjøretøy kan bruke blått blinkende lys.
  • Blått blinkende lys skal være godkjent som varsellys med blå farge (ECE R65).

Ettermonterte bremselys

  • Hvis du har ettermonterte bremselys så skal de lyse kontinuerlig ved aktivering. De må ikke blinke eller på andre måter forstyrre medtrafikanter.

Ryggelys

  • Du kan kun ha to stk ryggelys på personbil. 
  • Lyktene skal være godkjent som ryggelys. (ECE R23)
Feil bruk av lys på bil
1

Ettermontering av LED-pærer

I lovverket sies det at pærer som monteres i en lampe, hvor det er mulighet til å skifte dette ut, skal ha riktig typegodkjenning. Dette kommer i tillegg til at lyktene i seg selv også må være godkjent. Per i dag gjelder dette kun for halogenpærer under R37 godkjenningen og R99 godkjenningen for xenonpærer. For LED-pærer derimot eksisterer det ikke et lovverk som tillater oss å godkjenne de på lik linje som halogenpærer og xenonpærer. På grunn av dette kan ikke pæren bli godkjent og vil derfor stride i mot dette kravet, selv om lykten er godkjent.


Ettermontering av xenon

For at man skal få xenon godkjent i en lykt som opprinnelig kommer med halogen, må disse kriteriene være oppfylt:
-Nærlys: Her kreves det automatisk nivåregulering av lyktene, lyktespylere og godkjente lykter (DC eller DCR merking)
-Fjernlys: Her er det ingen krav til automatisk høyderegulering og lyktespylere slik som på nærlys, men lykten må fremdeles være godkjent for xenon i fjernlys (DR eller DCR merking)

 

Krav til automatisk høyderegulering

I henhold til lovverket så er det påkrevd med automatisk høyderegulering og lyktespyler på lyskilder som brukes som nærlys og har en lysstyrke over 2000 lumen. Xenon har som oftes har 35w effekt som betyr at de har mer enn 2000 lumen, og det er derfor påkrevd med lyktespylere og automatisk høyderegulering. Det finnes dog xenonpærer som D8S med 25w effekt som er under 2000 lumen. Disse unngår derfor dette kravet. Med LED derimot vil det være avhengig av lysstyrken produsenten har laget lampene med. Om lysstyrken overstiger 2000 lumen på nærlysene så vil dette være påkrevd. Om den er under så er det ikke krav til dette.


Forskjell mellom R112 og R10

R10 merking, eller R10 godkjenning er en egen europeisk godkjenning for elektroniske komponenter og produkter som brukes på kjøretøy. Denne godkjenningen er hovedsakelig for elektromagnetisk forstyrrelse (radiostøy). Denne godkjenningen er spesielt relevant for LED-lamper da disse bruker elektroniske kretskort som kan gi fra seg store deler forstyrrelse, og kan påvirke andre elektroniske komponenter eller radioen på bilen. Produkter som har denne godkjenningen vil derfor fungere feilfritt på kjøretøy, og skal ikke forårsake problemer som radiostøy eller konflikt med andre elektroniske komponenter. R10 betyr derfor ikke at lampen er godkjent som fjernlys, da dette krever godkjenning R112. Det er altså ECE R112 som er godkjenning for fjernlys.

 

Vil du lese mer om Lover og regler av lys?

Topplister fra populære kategorier

Parkeringslys

  • Du har kun lov til å ha to parkeringslys som brukes samtidig. Så hvis du har lyskastere med parkeringslys så må du sørge for at de vanlige parkeringslysene er slått av.
  • Du må alltid ha på parkeringslysene – det gjør ingen forskjell om du kjører med nærlys, tåkelys, baklys eller fjernlys.

Klikk for parklyspærer til DIN bil

Nærlys

  • Du kan kun ha 2 nærlys. Når du måler lysstyrken fra 25 meter foran lykta, i en høyde av 1,1 meter, så skal styrken ikke være mer enn 0,7 lux.
  • Du kan bruke nærlysene samtidig med fjernlysene, men du kan IKKE bruke nærlysene sammen med tåkelys.
  • Klikk for nærlyspærer til DIN bil

Tåkelys (kurvelys)

  • Du har ikke lov til å ha mer enn 2 tåkelys.
  • Du kan ikke bruke tåkelysene sammen med nærlysene.
  • Du kan bruke tåkelysene som kjørelys på dagtid.
  • Du kan ikke bruke fjernlysene samtidig som du bruker tåkelysene, bortsett fra kurvekjøring i veldig lav hastighet (10–20 km/t).
  • Klikk for tåkelyspærer til DIN bil

Fjernlys

  • Du kan ha 2 eller 4 fjernlys – ikke 3. Lysene må samlet ikke være sterkere enn 480 lux.
  • Tunge lastebiler kan ha 6 fjernlys.
  • Se video ovenfor for å lære mer om maks tillatt lysstyrke på fjernlys.

    Klikk for fjernlys til DIN bil

Ettermonterte bremselys

  • Hvis du har ettermonterte bremselys så skal de lyse kontinuerlig ved aktivering. De må ikke blinke eller på andre måter forstyrre medtrafikanter.

Roterende, blinkende gult lys

  • Blinkende eller roterende gult lys er tillatt der kjøretøy brukes på en uvanlig måte eller i strid med trafikkreglene, for eksempel bred last, saktegående kjøretøy og graving på eller ved vei. Du trenger ikke forhåndstillatelse for å bruke denne type lys.

Blått lys

  • Blått lys, uansett om det er inni bilen, under eller på taket er ikke tillatt.

Godkjenning

  • Alt lovlig utstyr skal være ECE godkjent og merket med “E” eller “e”.
  • Fjernlys er merket (E) HR PL + referansetall og har godkjenning R112. Mange tror at R10 er godkjent som fjernlys, men det er ikke riktig. R10 er radiostøy godkjenning.
  • Klikk for godkjente lys til DIN bil

Toppmarkeringslys

  • Kjøretøyer med bredde under 180 centimeter (de fleste personbiler) skal ikke være utrustet med toppmarkeringslys.
  • Kjøretøyer med bredde mellom 180 og 210 centimeter kan være utrustet med toppmarkeringslys, mens kjøretøyer med bredde over 210 centimeter skal være utrustet med toppmarkeringslys.
  • Ekstra takmonterte fjernlys med egen parkeringslyspære (såkalte kombinert-lykter) kan brukes som toppmarkeringslys, men kun hvis andre toppmarkeringslys ikke samtidig er tent.

Parkeringslys

  • Du har kun lov til å ha to parkeringslys som brukes samtidig. Så hvis du har lyskastere med parkeringslys så må du sørge for at de vanlige parkeringslysene er slått av.
  • Du må alltid ha på parkeringslysene – det gjør ingen forskjell om du kjører med nærlys, tåkelys, baklys eller fjernlys.

Klikk for parklyspærer til DIN bil

Nærlys

  • Du kan kun ha 2 nærlys. Når du måler lysstyrken fra 25 meter foran lykta, i en høyde av 1,1 meter, så skal styrken ikke være mer enn 0,7 lux.
  • Du kan bruke nærlysene samtidig med fjernlysene, men du kan IKKE bruke nærlysene sammen med tåkelys.

Klikk for nærlyspærer til DIN bil

Tåkelys (kurvelys)

    • Du har ikke lov til å ha mer enn 2 tåkelys.
    • Du kan ikke bruke tåkelysene sammen med nærlysene.
    • Du kan bruke tåkelysene som kjørelys på dagtid.
    • Du kan ikke bruke fjernlysene samtidig som du bruker tåkelysene, bortsett fra kurvekjøring i veldig lav hastighet (10–20 km/t).

Klikk for tåkelyspærer til DIN bil

Fjernlys

    • Du kan ha 2 eller 4 fjernlys – ikke 3. Lysene må samlet ikke være sterkere enn 480 lux.
    • Tunge lastebiler kan ha 6 fjernlys.

Klikk for bedre fjernlys til DIN bil

Ettermonterte bremselys

  • Hvis du har ettermonterte bremselys så skal de lyse kontinuerlig ved aktivering. De må ikke blinke eller på andre måter forstyrre medtrafikanter.

Roterende, blinkende gult lys

  • Blinkende eller roterende gult lys er tillatt der kjøretøy brukes på en uvanlig måte eller i strid med trafikkreglene, for eksempel bred last, saktegående kjøretøy og graving på eller ved vei. Du trenger ikke forhåndstillatelse for å bruke denne type lys.

Blått lys

  • Blått lys, uansett om det er inni bilen, under eller på taket er ikke tillatt.

Godkjenning

    • Alt lovlig utstyr skal være ECE godkjent og merket med “E” eller “e”.

Klikk for godkjente lys til DIN bil

Toppmarkeringslys

  • Kjøretøyer med bredde under 180 centimeter (de fleste personbiler) skal ikke være utrustet med toppmarkeringslys.
  • Kjøretøyer med bredde mellom 180 og 210 centimeter kan være utrustet med toppmarkeringslys, mens kjøretøyer med bredde over 210 centimeter skal være utrustet med toppmarkeringslys.
  • Ekstra takmonterte fjernlys med egen parkeringslyspære (såkalte kombinert-lykter) kan brukes som toppmarkeringslys, men kun hvis andre toppmarkeringslys ikke samtidig er tent.
Lukk
999 kr gjenstår til gratis frakt