Laster...

Fakta om xenon

Her kan du finne god informasjon om det å oppgradere fra halogen til xenonsett, samt fakta om xenon.

Den beste måten å oppgradere originale hovedlys er å bytte til xenon. Dette gir uten tvil beste effekt og det mest riktige lysbilde. 

I hovedlys på bil er xenon absolutt å foretrekke fremfor LED. Dette har med hvordan halogen-pæren konsentrerer lyset inn i reflektoren. Dette er svært vanskelig å etterligne med en LED-pære, men xenon-pæren gjør en utrolig god jobb her. Ut fra vår erfaring er det ingen tvil om at det er xenon du bør velge for oppgradering av hovedlysene på din bil! 

Med Lumen Prosystem xenonsett får du 3-4 ganger mer lys og et fantastisk resultat! 

4300k, 6000k og 8000k hva betyr dette?

Dette indikerer fargen på lyset fra pærene. 4300k er kremhvitt og er også den fargen som leveres på alle biler originalt, den er veldig anonym i trafikken og kan noen ganger forveksles med halogen på fargen.  6000k er knallhvitt med en smule blåskjær, dette er fargen de fleste velger og som gir best utbytte. 8000k er veldig blåaktig og passer bra til utstillingsbiler og folk som vil ha virkelig xenonpreg, bakdelen med 8000k er at den gir ca 20% svakere lys enn 6000k. 

Se vår kelvin guide her

 

Hvilket xenonsystem skal jeg velge?  ProSystem vs ESystem

Lumen ProSystem er vår toppmodell, her får du overlegen kvalitet med digitale ballaster som fungerer på nye biler med canbus. ProSystem har lengre levetid enn vanlige xenonsett. Velg ProSystem dersom du behøver kvalitet av produktet du handler eller har en nyere bil med pæresjekk. Vi garanterer for feilfri canbusfunksjon på ProSystem. ESystem er en rimelig variant av xenon uten digital ballast og vil ikke fungere på noen nyere biler selv med wirefiks eller annen medisin. Dette er et bra xenonsystem dersom du har en gammel bil du ønsker xenon på.

Hva er E-merking?

For at settene skal være lovlig på det norske markedet må settene være E-merket. Veldig mange sett er ikke E-merket og heller ikke lovlige å montere. E-merking er viktig for å sikre seg mot billig elektronikk og brann. Våre ProSystem og ESystem sett er selvsagt E-merket.

Hva slags garantier er inkludert?

Settene leveres med 1 års garanti eller 2 års utvidet garanti. Skulle du være uheldig å for eksempel ryke en pære før tiden får du ny pære umiddelbart. Med ProSystem garanterer også for at xenonsettet fungerer som det skal på din bil. Pengene tilbake dersom tekniske problemer skulle oppstå under eller straks etter montering.

Hvor lang tid tar monteringen?

Det kommer litt an på biltype. Er det enkelt å komme til bak lyktene tar installasjonen rundt 20 minutter.

Kan jeg installere settet selv?

Settene våre er ”plug-and-play” på de fleste biler. Kun noen fåtalls biler trenger små modifiseringer som du enkelt gjør selv. Du får med norsk bruksanvisning som viser deg enkelt hvordan du installerer et sett.


Kan jeg sette tilbake vanlige halogenpærer hvis det skulle være nødvendig?

Settene våre kan fjernes helt hvis ønskelig uten spor ettersom du ikke modifiserer det originale ledningsnettet når du installerer. Settene kan også overføres til annen bil med samme pæretype.

Hva er BiXenon?

Bi kommer av latin og betyr to. Hvis du har Bixenon har du to xenonsystem, et på fjernlys og et på nærlys. På H4-settet er Bixenon i et og samme system.

Er disse ettermonterings settene godkjente for veibruk?

Ja, i enkelte tilfeller er det godkjent.
Det er da flere kriterier som er gjeldene for xenon i nærlys på bil. Det er blant annet krav om automatisk høydejustering og lyktespylere på biler med nærlys som overstiger 2000 lumen. Halogen hovedlys er normalt også kun typegodkjent for halogen. Unntaket er de bilene som har xenon originalt i nærlys, men halogen i fjernlys. Her vil dette settet kunne monteres lovlig da kriteriene og typegodkjenning på disse bilene allerede er oppfylt.

Hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe kun pæra og montere denne?

En vanlig bil har 12 volts system og en xenonpære trenger 23000 v for å fungere. Ballastene du får i settet øker spenningen når pærene tennes til 23000v og stabiliserer seg på 85v når pærene er tent.

 


Fordeler med xenon

Lengre liv; En xenonpære har et gjennomsnittsliv på 2500 timer altså 3-5 ganger lengre levetid enn den tradisjonelle halogenpæra. Xenonpærene har heller ingen glødetråd som halogenpæra og tar ikke skade av humpete veier som halogenpæra gjør.

 

Mer lys; En 35watt Xenonpære produserer tre ganger mer lumen sammenlignet med en 55watt halogenpære. Tre ganger sterkere lys. Lyset reflekterer skilter og veimarkeringer utrolig mye bedre enn halogen.

 

Hvitere lys; Halogen lager et gulaktiglys mens Xenonlys produserer blåhvitt lys som er nærmere naturlig dagslys.

 

Mindre varme; Xenon pærer bruker mindre strøm (35w) enn vanlige halogenpærer (55w) og utvikler også deretter mindre varme.

 

Bilen vil ikke bare ha det sikreste og beste lyset tilgjengelig men også være penere og nyere å se til enn før. Xenonlys er dyrt ekstrautstyr som ofte blir levert kun på de nyeste og dyreste bilmodellene. Ikke bli lurt av xenonlook pære, det er ikke xenonlys og kan ikke sammenlignes med det ekte produktet.

Er xenon lovlig?

Vi får mange spørsmål om det er lovlig å oppgradere fra halogen til xenon, og svaret er at det kommer an på godkjenningen på lyktene i bilen din. Her kan du se hva du behøver for å få et ettermontert xenonsett godkjent: 

Fjernlys: 
Det er fullt lovlig å montere xenon i originale fjernlys, det er ingen krav til automatisk høydejustering og lyktespylere, slik som når man montere på nærlys. Lykten skal da være godkjent for xenon. Dette kan du sjekke ved å se om lykten er merket med DR eller DC. 
 
Tåkelys: 
I tåkelys er reglene mer diffuse, men det finnes ingen krav til lyktespylere eller justering, så i teorien er det samme regelsett som på fjernlys, men ikke ta det siste for å være et fasitsvar, det er nemlig veldig vanskelig å få biltilsynet til å svare konkret på dette.
 
Nærlys: 
Her kreves det automatisk nivåregulering av lyktene, lyktespylere og godkjente lykter. Mange biler har dette på plass, selv med halogenpærer, men om din bil ikke har dette vil du i verste fall risikere mangellapp på eu eller teknisk kontroll. Det er ikke nødvendig å godkjenne ombyggingen på biltilsynet, og det vanker ikke bøter for å kjøre med ikke-godkjent xenon - kun mangellapp.

I denne artikkelen kan du finne informasjon og fakta om det er lovlig å oppgradere til LED, og her kan du lese mer om Billys lover og regler. 


Ekstralys.no – Kundeanmeldelser