Meny

Få bedre lys til din bil

Har du dårlige lys på bilen din og ønsker en oppgradering? Mange vet ikke hvor de skal begynne å lete etter riktig lys til sin bil. Her får du god informasjon over hva en burde tenke på når en velger ekstralys eller andre oppgraderingen av lysene på din bil. Dette vil hjelpe deg godt på veien mot å velge noe som ikke bare passer til din bil, men også det du trenger for å kunne kjøre trygt om kvelden.
Ekstralys gir godt lys i vintermørket

Få bedre lys til din bil!
Ekstralys Fjernlys LED

Se for deg at du kan lene deg tilbake og nyte bilturen og se alt du behøver, nesten som dagslys. Det er fullt mulig – vi hjelper deg å finne det du trenger.

Få bedre lys til din bil!

Ekstralys Fjernlys LED

Se for deg at du kan lene deg tilbake og nyte bilturen og se alt du behøver, nesten som dagslys. Det er fullt mulig – vi hjelper deg å finne det du trenger.

Det er mørkt, og asfalten er våt. Lysene fra biler som kommer imot blender, og du anstrenger deg for å se veien. Bilturen er tung, og du kjenner deg utslitt når du kommer frem. Kjenner du deg igjen? Det er et kjent problem, men det trenger ikke være sånn.

Godt lys er viktig! Veien blir bedre opplyst og du ser farer som skjuler seg, samtidig er det mer komfortabelt å se veien, og kunne senke skuldrene litt fremfor å sitte og myse for å se i det mørke duskregnet. Lengst nede på siden finner du også en interessant artikkel der en familiefar har testet en lyspakke anbefalt av oss. La oss prate litt om mulighetene dine og gi deg noen forslag.

Det er mørkt, og asfalten er våt. Lysene fra biler som kommer imot blender, og du anstrenger deg for å se veien. Bilturen er tung, og du kjenner deg utslitt når du kommer frem. Kjenner du deg igjen? Det er et kjent problem, men det trenger ikke være sånn.

Godt lys er viktig! Veien blir bedre opplyst og du ser farer som skjuler seg, samtidig er det mer komfortabelt å se veien, og kunne senke skuldrene litt fremfor å sitte og myse for å se i det mørke duskregnet. Lengst nede på siden finner du også en interessant artikkel der en familiefar har testet en lyspakke anbefalt av oss. La oss prate litt om mulighetene dine og gi deg noen forslag.


Oppgradering av fjernlys ved bruk av ekstralys

Den beste måten å få skikkelig gode fjernlys på er å kjøpe ekstralys. Det beste og kanskje enkleste nå til dags er en liten LED-bar inne i støtfanger på bilen.

Oppgradering av fjernlys ved bruk av ekstralys

Den beste måten å få skikkelig gode fjernlys på er å kjøpe ekstralys. Det beste og kanskje enkleste nå til dags er en liten LED-bar inne i støtfanger på bilen.

Denne LED bjelken vil f.eks gi deg noe av det heftigste lyset du kan tenke deg, uten å endre på bilens utseende.

Ta en titt på Rigid SR20 her.

Denne LED bjelken vil f.eks gi deg noe av det heftigste lyset du kan tenke deg, uten å endre på bilens utseende.

Ta en titt på Rigid SR20 her.

Anbefalt fjernlys

Anbefalt fjernlys

Klassiske runde lykter

Om du liker mer klassiske lykter finnes det nå en rekke skikkelig flotte og knallgode fjernlys som gjør natt om til dag.

Vi har laget en komplett pakke til din bil her.

Oppgradering av originale lys med hjelp av xenon eller LED

Visste du at du kan oppgradere lysene du allerede har på bilen i dag til LED eller xenon? Xenon gir best effekt, men LED er en kraftig oppgradering og stadig mer populært. Det flotte med slike sett er at du bruker bilens originale lykter, så man endrer ikke noe på bilens utseende. Du får bare knallgode lys, uten at noen ser forskjell på bilen. Det er også ganske enkelt å montere.

Ta en titt på vår anbefaling både til nærlys og fjernlys her: Xenon eller LED

Å oppgradere lysene til xenon eller LED gir en enorm effektøkning.

Oppgradering av originale lys med hjelp av xenon eller LED

Å oppgradere lysene til xenon eller LED gir en enorm effektøkning.

Visste du at du kan oppgradere lysene du allerede har på bilen i dag til LED eller xenon? Xenon gir best effekt, men LED er en kraftig oppgradering og stadig mer populært. Det flotte med slike sett er at du bruker bilens originale lykter, så man endrer ikke noe på bilens utseende. Du får bare knallgode lys, uten at noen ser forskjell på bilen. Det er også ganske enkelt å montere.

Ta en titt på vår anbefaling både til nærlys og fjernlys her: Xenon eller LED

Å oppgradere lysene til xenon eller LED gir en enorm effektøkning.

Oppgradering av originale lys med hjelp av xenon eller LED

Visste du at du kan oppgradere lysene du allerede har på bilen i dag til LED eller xenon? Xenon gir best effekt, men LED er en kraftig oppgradering og stadig mer populært. Det flotte med slike sett er at du bruker bilens originale lykter, så man endrer ikke noe på bilens utseende. Du får bare knallgode lys, uten at noen ser forskjell på bilen. Det er også ganske enkelt å montere.

Ta en titt på vår anbefaling både til nærlys og fjernlys her: Xenon eller LED

Anbefalte xenonpærer

Anbefalte xenonpærer

Hjelp til montering?

Er du ikke like stødig på å montere dette på din egen bil? Vi hjelper deg gjerne for å komme i kontakt med noen virkelig gode verksted i ditt nærområde. Vi har over 700 forhandlere som selger våre produkter over hele landet. Ta kontakt med oss, vi hjelper.

Ekstralys fra kjente merkevarer: Rigid, Lazer, Lumen, KC Hilites, Hella, Osram og Philips i LED og xenon

Vi har kvaliteten du forventer. Alle lykter i fjernlys, tusenmetere, ekstralys. I LED bars, LED ekstralys, LED tusenmetere til en billig penge eller selve Rolls Royce, kremen av kremen. Vi har ledlys til alle formål! Finn produktene til akkurat din bil her, med vår produktfinner.



HVORDAN STÅLE GJORDE NATT TIL DAG

En artikkelserie på tre deler

HVORDAN STÅLE GJORDE NATT TIL DAG

En artikkelserie på tre deler

  1. Må vi selge denne?
    En fortvilt bileier vil selge bilen på grunn av dårlig lys
  2. Verdens beste pæreskift?
    Det byttes til xenonpærer, og vi ser effekten av disse
  3. Klar for mørket!
    Led fjernlys – Er Ståle nå klar for mørket?

– MÅ VI SELGE DENNE?

Jeanette var fortvilet: Ford S-Max er en perfekt bil for familien, men én stor mangel gjorde at ektemann Ståle prøvde å bli kvitt den.

– MÅ VI SELGE DENNE?

Jeanette var fortvilet: Ford S-Max er en perfekt bil for familien, men én stor mangel gjorde at ektemann Ståle prøvde å bli kvitt den.

Problemet bunner nettopp i en stor iver for akkurat denne bilen. Jeanette Wølke Friis og Ståle Walsvik har to små barn i barnesetealder, pluss bikkje. I tillegg ønsker de plass til både bestemor og søskenbarn. Konklusjon: De må ha en syvseter.

Når en legger til at både den siste kneika opp til huset i åsen over bygda og en hyttevei skriker etter firehjulstrekk, så begynner utvalget av biler å bli meget begrenset, i alle fall på den folkelige siden av SUV-er i millionklassen.

Da den nye Ford S-Max kunne leveres med firehjulstrekk, var derfor Ståle og Jeanette blant de første til å prøvekjøre. Og ja, de ble begeistret – så begeistret at de gjerne ville ha en slik bil så fort som mulig.

Problemet bunner nettopp i en stor iver for akkurat denne bilen. Jeanette Wølke Friis og Ståle Walsvik har to små barn i barnesetealder, pluss bikkje. I tillegg ønsker de plass til både bestemor og søskenbarn. Konklusjon: De må ha en syvseter.

Når en legger til at både den siste kneika opp til huset i åsen over bygda og en hyttevei skriker etter firehjulstrekk, så begynner utvalget av biler å bli meget begrenset, i alle fall på den folkelige siden av SUV-er i millionklassen.

Da den nye Ford S-Max kunne leveres med firehjulstrekk, var derfor Ståle og Jeanette blant de første til å prøvekjøre. Og ja, de ble begeistret – så begeistret at de gjerne ville ha en slik bil så fort som mulig.

Halogenlys – null problem?

Her begynner også problemhistorien: Den bilen som var tilgjengelig i butikken, hadde halogenlys. Med lovnader fra selgeren om at «det skal vi kunne oppgradere i ettertid om du ikke er fornøyd, null problem», så ble det handel.

– Spesielt i fjor vinter, da jeg pendlet til Førde, var det ille, forteller Ståle. Dette er en strekning på seks mil hver vei, på til dels smale og svingete vestlandsveier, med en meget høy bestand av hjort.

– Var det regn eller bare våt vei, noe det er i alle fall fire av fem dager her langs Sognefjorden, var sikten så dårlig at jeg faktisk ikke klarte å holde følge med trafikken, minnes Ståle.

Problemet da var at nærlysene både ga så lite lysmengde, og i tillegg hadde dårlig lysspredning ut til sidene, at han helst måtte ligge oppå bakfangeren til bilen foran. Holdt han normal avstand, ble det så skremmende mørkt rundt ham at han rett og slett måtte redusere farten – spesielt på de mest hjorteutsatte strekkene.

Stilige lyskastere, men de originale halogenlysene på en Ford S-Max 2017 er «helt vilt dårlige», ifølge Jeanette Wølke Friis.
120 km pendling per dag ble en prøvelse i en S-Max med originallys. Derfor prøvde Ståle Walsvik å få bilen solgt.

Halogenlys – null problem?

Her begynner også problemhistorien: Den bilen som var tilgjengelig i butikken, hadde halogenlys. Med lovnader fra selgeren om at «det skal vi kunne oppgradere i ettertid om du ikke er fornøyd, null problem», så ble det handel.

Stilige lyskastere, men de originale halogenlysene på en Ford S-Max 2017 er «helt vilt dårlige», ifølge Jeanette Wølke Friis.

Halogenlys – null problem?

– Spesielt i fjor vinter, da jeg pendlet til Førde, var det ille, forteller Ståle. Dette er en strekning på seks mil hver vei, på til dels smale og svingete vestlandsveier, med en meget høy bestand av hjort.

120 km pendling per dag ble en prøvelse i en S-Max med originallys. Derfor prøvde Ståle Walsvik å få bilen solgt.

– Var det regn eller bare våt vei, noe det er i alle fall fire av fem dager her langs Sognefjorden, var sikten så dårlig at jeg faktisk ikke klarte å holde følge med trafikken, minnes Ståle.

Problemet da var at nærlysene både ga så lite lysmengde, og i tillegg hadde dårlig lysspredning ut til sidene, at han helst måtte ligge oppå bakfangeren til bilen foran. Holdt han normal avstand, ble det så skremmende mørkt rundt ham at han rett og slett måtte redusere farten – spesielt på de mest hjorteutsatte strekkene.

Fjernlys: En vits …

Det ble heller ikke noe særlig bedre de få gangene han kunne blende opp. Den siste langturen før problemet ble løst er veldig beskrivende for opplevelsen. Og det var attpå til en tur som gikk mye langs hvite vinterveier:

– Det er helt vilt, er Jeanettes oppsummering av inntrykket. Det var nemlig hun som kjørte fra Beitostølen og tilbake til Sogn. – Jeg blendet opp og ned i ett sett, men så knapt noen forskjell! Og fy søren så sliten jeg ble etter en langtur med så dårlig lys!

Originale fjernlys: Ja, dette er med fjernlysene på. Ståles S-Max før oppgraderingen. Spesielt i svinger ser du håpløst lite dit du skal.

I løpet av problemåret med Ford-lysene, har det skjedd en hel del. For det første sluttet den eplekjekke selgeren som lovet å fikse dette. Ford har riktignok prøvd å bøte på problemet, både ved å bytte til diverse kraftige halogenpærer (erfaring: de ryker etter 14 dager …), og å avertere bilen til salg.

Redningen: Ekstralys

Kombinasjonen av prisen Ford fikk, og at bilen nettopp er en perfekt familiebil, har gjort at den fortsatt er i Walsvik-familiens eie. Og Ståle er vant til å løse praktiske problemer, så da han kom over nettbutikken Ekstralys, var det noe han måtte sjekke ut.

– Til din bil er det to oppgraderinger vi anbefaler, kunne Andreas Holbek, kundeveileder hos Ekstralys, fortelle.

Både at Ekstralys hadde en så klar anbefaling til akkurat hans bil, og at Andreas også ga inntrykk av å ha mye erfaring med å montere lysene han selger, gjorde inntrykk på Ståle. Det ble gjort en avtale. Les om resultatet i de to neste delene!

En god opplevelse: Allerede åpningen av pakken fra Ekstralys var en god opplevelse. Dette var godt emballerte kvalitetsprodukter, ikke billig ræl fra Kina!

Fjernlys: En vits …

Det ble heller ikke noe særlig bedre de få gangene han kunne blende opp. Den siste langturen før problemet ble løst er veldig beskrivende for opplevelsen. Og det var attpå til en tur som gikk mye langs hvite vinterveier:

– Det er helt vilt, er Jeanettes oppsummering av inntrykket. Det var nemlig hun som kjørte fra Beitostølen og tilbake til Sogn. – Jeg blendet opp og ned i ett sett, men så knapt noen forskjell! Og fy søren så sliten jeg ble etter en langtur med så dårlig lys!

Originale fjernlys: Ja, dette er med fjernlysene på. Ståles S-Max før oppgraderingen. Spesielt i svinger ser du håpløst lite dit du skal.

I løpet av problemåret med Ford-lysene, har det skjedd en hel del. For det første sluttet den eplekjekke selgeren som lovet å fikse dette. Ford har riktignok prøvd å bøte på problemet, både ved å bytte til diverse kraftige halogenpærer (erfaring: de ryker etter 14 dager …), og å avertere bilen til salg.

Redningen: Ekstralys

Kombinasjonen av prisen Ford fikk, og at bilen nettopp er en perfekt familiebil, har gjort at den fortsatt er i Walsvik-familiens eie. Og Ståle er vant til å løse praktiske problemer, så da han kom over nettbutikken Ekstralys, var det noe han måtte sjekke ut.

En god opplevelse: Allerede åpningen av pakken fra Ekstralys var en god opplevelse. Dette var godt emballerte kvalitetsprodukter, ikke billig ræl fra Kina!

– Til din bil er det to oppgraderinger vi anbefaler, kunne Andreas Holbek, kundeveileder hos Ekstralys, fortelle.

Både at Ekstralys hadde en så klar anbefaling til akkurat hans bil, og at Andreas også ga inntrykk av å ha mye erfaring med å montere lysene han selger, gjorde inntrykk på Ståle. Det ble gjort en avtale. Les om resultatet i de to neste delene!



VERDENS BESTE PÆRESKIFT?

Etter å ha prøvd flere halogenalternativer, byttet Ståle Walsvik til Xenon i de originale lyskasterne. Det ble en helt annen verden!

VERDENS BESTE PÆRESKIFT?

Etter å ha prøvd flere halogenalternativer, byttet Ståle Walsvik til Xenon i de originale lyskasterne. Det ble en helt annen verden!

Bakgrunnen for de hyppige pæreskiftene var at de originale nærlysene på Ståles Ford S-Max 2017 var så dårlige at han knapt våget å holde følge med trafikken gjennom høstmørket.

Før oppgradering: Lav lysintensitet i nærlyssonen, og dårlig spredning ut til sidene – selv om snødekket her gir en helt annen opplevelse enn våt asfalt.

Anbefalingen fra Andreas Holbek hos Ekstralys for å løse problemet, var klar:

– Den beste måten å oppgradere originale hovedlys på, er å bytte til xenon. Det gir uten tvil beste effekt, og det mest riktige lysbildet. Vi anbefaler 35w i nærlys, og 6000 kelvin gir et flott kaldhvitt lys som minner mye om LED. Med dette settet får du 3-4 ganger mer lys og et fantastisk resultat!

At en selger er entusiastisk, er kanskje ingen overraskelse, men det skulle vise seg at Andreas hadde sine ord i behold også etter at Ståle hadde skiftet til xenon nærlys.

Detaljkunnskap

Få bedre lys til din bil

Med gode instruksjoner fra Ekstralys var oppgraderingen av nærlysene til xenon omtrent bare som et vanlig pæreskift.

Ikke minst gjorde den innsikten og detaljkunnskapen Andras kunne oppvise, at Ståle fikk tillit til at dette var en mann som viste hva han snakket om. Allerede før bestilling hadde Andreas forklaringen på hvordan det var å skifte til xenon i en S-Max 2017 klar:

– I denne lykta er det ikke nødvendig med noen ekstra klips for å montere xenon. Her bruker du bare denne fjæra som også brukes til å feste originalpæren. Måten jeg pleier å gjøre dette på er at jeg tar ut fjæra som fester pæra, setter inn xenon pæren, trer fjæra over ledningen til xenon-pæra, og setter deretter fjæra inni hengslene sine etterpå.

Og akkurat slik var det da Ståle stod med den nye xenonpæra i hånda, og da han kjente etter inne i lyskasteren. Kartet stemte med terrenget.

Bakgrunnen for de hyppige pæreskiftene var at de originale nærlysene på Ståles Ford S-Max 2017 var så dårlige at han knapt våget å holde følge med trafikken gjennom høstmørket.

Før oppgradering: Lav lysintensitet i nærlyssonen, og dårlig spredning ut til sidene – selv om snødekket her gir en helt annen opplevelse enn våt asfalt.

Anbefalingen fra Andreas Holbek hos Ekstralys for å løse problemet, var klar:

– Den beste måten å oppgradere originale hovedlys på, er å bytte til xenon. Det gir uten tvil beste effekt, og det mest riktige lysbildet. Vi anbefaler 35w i nærlys, og 6000 kelvin gir et flott kaldhvitt lys som minner mye om LED. Med dette settet får du 3-4 ganger mer lys og et fantastisk resultat!

At en selger er entusiastisk, er kanskje ingen overraskelse, men det skulle vise seg at Andreas hadde sine ord i behold også etter at Ståle hadde skiftet til xenon nærlys.

Detaljkunnskap

Ikke minst gjorde den innsikten og detaljkunnskapen Andras kunne oppvise, at Ståle fikk tillit til at dette var en mann som viste hva han snakket om. Allerede før bestilling hadde Andreas forklaringen på hvordan det var å skifte til xenon i en S-Max 2017 klar:

– I denne lykta er det ikke nødvendig med noen ekstra klips for å montere xenon. Her bruker du bare denne fjæra som også brukes til å feste originalpæren. Måten jeg pleier å gjøre dette på er at jeg tar ut fjæra som fester pæra, setter inn xenon pæren, trer fjæra over ledningen til xenon-pæra, og setter deretter fjæra inni hengslene sine etterpå.

Med gode instruksjoner fra Ekstralys var oppgraderingen av nærlysene til xenon omtrent bare som et vanlig pæreskift.

Og akkurat slik var det da Ståle stod med den nye xenonpæra i hånda, og da han kjente etter inne i lyskasteren. Kartet stemte med terrenget.

Som et vanlig pæreskift

Siden S-max-en har kort front og trangt motorrom, ble det nødvendig å løsne lyskasteren for å kunne bikke den litt fram og opp for at velvoksne mannfolkhender kunne komme til.

– Men det måtte jeg jo ha gjort ved et vanlig pæreskift også. I grunnen var ikke denne jobben stort mer omstendelig enn nettopp å skifte pære. Ballasten som gir høyspenning til xenonpærene festet jeg ganske enkelt med strips og lim.

Det kritthvite og kraftige lyset pæren gav da Ståle testet polariteten, ga et godt hint om resultatet som ventet ute i vintermørket:

En annen verden

– Det ble jo en helt annen verden, konstaterte Ståle etter å ha kjørt samme teststrekk som han gjorde like før lysoppgraderingen.

Både farge, lysintensitet og ikke minst spredningen ut til sidene ble noen helt annet.

– Spesielt det med spredningen var en positiv overraskelse. Jeg hadde jo nesten trodd at selve lyskasteren ville legge føringer der, men det fungerer tydeligvis fint bare å oppgradere pærene til xenon, slår Ståle fast.

Etter oppgradering: Mye hvitere lys, mer lys – og også bedre spredning ut til sidene. Ståle var veldig fornøyd!

Og dette var bare nærlysoppgraderingen. I morgen skal Ståle også oppgradere fjernlysene med Lazer Linear 18 Elite.

Som et vanlig pæreskift

Siden S-max-en har kort front og trangt motorrom, ble det nødvendig å løsne lyskasteren for å kunne bikke den litt fram og opp for at velvoksne mannfolkhender kunne komme til.

– Men det måtte jeg jo ha gjort ved et vanlig pæreskift også. I grunnen var ikke denne jobben stort mer omstendelig enn nettopp å skifte pære. Ballasten som gir høyspenning til xenonpærene festet jeg ganske enkelt med strips og lim.

Det kritthvite og kraftige lyset pæren gav da Ståle testet polariteten, ga et godt hint om resultatet som ventet ute i vintermørket:

En annen verden

– Det ble jo en helt annen verden, konstaterte Ståle etter å ha kjørt samme teststrekk som han gjorde like før lysoppgraderingen.

Både farge, lysintensitet og ikke minst spredningen ut til sidene ble noen helt annet.

– Spesielt det med spredningen var en positiv overraskelse. Jeg hadde jo nesten trodd at selve lyskasteren ville legge føringer der, men det fungerer tydeligvis fint bare å oppgradere pærene til xenon, slår Ståle fast.

Etter oppgradering: Mye hvitere lys, mer lys – og også bedre spredning ut til sidene. Ståle var veldig fornøyd!

Og dette var bare nærlysoppgraderingen. I morgen skal Ståle også oppgradere fjernlysene med Lazer Linear 18 Elite.



KLAR FOR MØRKET!

Glem store lyskastere som fyller hele grillen, nå er det LED-bar som gjelder. Men hvor mye jobb er det egentlig å montere ekstra fjernlys på en moderne bil?

KLAR FOR MØRKET!

Glem store lyskastere som fyller hele grillen, nå er det LED-bar som gjelder. Men hvor mye jobb er det egentlig å montere ekstra fjernlys på en moderne bil?

– Det er jo som en helt ny bil!

Jeanette er på vei hjem fra Lavik. Klokken er over seks, det er mørkt, og det regner. E39-stekningen hun kjører langs Sognefjorden er blant de mest hjortebelastede på Vestlandet. Ungene skråler litt fra baksetet, men stemmen hennes er likevel tydelig over handsfree-en når hun snakker med ektemannen, Ståle. Hun er begeistret, nærmest oppglødd:

– Jeg ser jo alt, også langt ute på jordene. Så herlig!

Jeanette slapp å selge S-Max-en – det er hun glad for!

Ikke trodd det

– Jeg hadde faktisk ikke trodd at det ble så bra, innrømmer Ståle. Riktignok fikk han et godt inntrykk allerede da han snakket med Andreas Holbek på telefon, siden han hadde så klare anbefalinger av oppgradering til hans bil.

Om Lazer Linear 18 Elite sa Andreas:

– Denne lampen gir deg alt du trenger av et fjernlys. Den har en kjempegod bredde, lang kastelengde på nesten 1 kilometer og ikke minst en høy effekt på hele 12150 lumen. Det er en lyspakke jeg er overbevist om at du kommer til å elske!

Nå, etter å ha montert både xenon-pærer som nærlys og Lazer Linear 18 Elite som ekstra fjernlys, er konklusjonen at det som i utgangspunktet kunne virke som en typisk optimistisk selger, definitivt har sine ord i behold.

Nye detaljer blir synlige

– Nå ser vi for eksempel detaljer inne i tunellene vi aldri har lagt merke til tidligere, forteller Ståle.

Fjernlys etter oppgradering: Regnet kom dagen etter, så svart vei gir dessverre en stor ulempe i forhold til før-bildet. Men legg merke til skogen som plutselig dukket opp! Nå er riktignok ikke juletrær det verste å gå glipp av, men langs vestlandsveier er disse ofte erstattet med hjort.

Utover selve lyseffekten er det to ting til Ståle er meget godt fornøyd med:

– Nær- og fjernlys passer jo perfekt sammen, både i dekningsområde, farge og intensitet. Så Andreas hadde faktisk helt rett: Xenon på nærlys og LED-bar som fjernlys går meget godt sammen. Dessuten passer jo lykta perfekt inn på min S-Max, du skulle nesten tro den var designet for akkurat denne bilen!

Diskré montering, men enorm forskjell i lys: Lazer Linear 18 Elite sammen med Lumen ProSystem Xenonsett.

Nærlysmonteringen var jo nesten som et vanlig pæreskift. Å montere en LED-bar kunne bli en litt større jobb, siden Ståle ville prøve å felle inn lykta i grillen under skiltet. Det kunne gå, men i tillegg til å skjære litt i den nedre grillen, måtte det også lånes litt plass i en svart plastboks på bilens venstre side.

«Skjult» installasjon?

Kanskje den svarte boksen var satt av til den adaptive cruisekontrollen. Det har jo ikke bilen til Ståle, så da var det håp!

Med slike tanker om en litt avansert montering allierte Ståle seg med en bilmekanikerkompis – Anfinn Fretheim. Han har montert mange ekstralys på biler, både privat og på jobb for Toyota Førde.

For å undersøke muligheten for innfelling, demonterer Ståle og Anfinn hele støtfangeren. Konklusjon: Den sorte boksen skjulte en sensor – trolig den til nødbremsassistenten – så å plassere Lazer Linear 18 Elite foran tar de ikke sjansen på, selv om lykta er aldri så slank og elegant.

Innfelling gikk ikke, Lazer Linear 18 Elite måtte monteres over skiltet.

Dermed blir det en mer tradisjonell montering over skiltet. Men med støtfangeren plassert på et arbeidsbord og lett tilgang til styrestrøm i fjernlysene (med støtfangeren borte er nemlig også lyskasterne fri), går montasjen som en lek.

Resultatet ble likevel meget bra! For Ståle virket det som om denne lykta var designet for akkurat hans bil.

Totaltiden med demontering og montering av støtfanger var mindre enn to timer. Hadde Ståle derimot gått rett på det øvre alternativet, ville det vært fullt mulig å montere Lazer Linear 18 Elite uten å ta ned fangeren også, og da ville hele monteringen trolig være gjort på en times tid.

– Det er jo som en helt ny bil!

Jeanette er på vei hjem fra Lavik. Klokken er over seks, det er mørkt, og det regner. E39-stekningen hun kjører langs Sognefjorden er blant de mest hjortebelastede på Vestlandet. Ungene skråler litt fra baksetet, men stemmen hennes er likevel tydelig over handsfree-en når hun snakker med ektemannen, Ståle. Hun er begeistret, nærmest oppglødd:

– Jeg ser jo alt, også langt ute på jordene. Så herlig!

Jeanette slapp å selge S-Max-en – det er hun glad for!

Ikke trodd det

– Jeg hadde faktisk ikke trodd at det ble så bra, innrømmer Ståle. Riktignok fikk han et godt inntrykk allerede da han snakket med Andreas Holbek på telefon, siden han hadde så klare anbefalinger av oppgradering til hans bil.

Om Lazer Linear 18 Elite sa Andreas:

– Denne lampen gir deg alt du trenger av et fjernlys. Den har en kjempegod bredde, lang kastelengde på nesten 1 kilometer og ikke minst en høy effekt på hele 12150 lumen. Det er en lyspakke jeg er overbevist om at du kommer til å elske!

Nå, etter å ha montert både xenon-pærer som nærlys og Lazer Linear 18 Elite som ekstra fjernlys, er konklusjonen at det som i utgangspunktet kunne virke som en typisk optimistisk selger, definitivt har sine ord i behold.

Nye detaljer blir synlige

– Nå ser vi for eksempel detaljer inne i tunellene vi aldri har lagt merke til tidligere, forteller Ståle.

Fjernlys etter oppgradering: Regnet kom dagen etter, så svart vei gir dessverre en stor ulempe i forhold til før-bildet. Men legg merke til skogen som plutselig dukket opp! Nå er riktignok ikke juletrær det verste å gå glipp av, men langs vestlandsveier er disse ofte erstattet med hjort.

Utover selve lyseffekten er det to ting til Ståle er meget godt fornøyd med:

– Nær- og fjernlys passer jo perfekt sammen, både i dekningsområde, farge og intensitet. Så Andreas hadde faktisk helt rett: Xenon på nærlys og LED-bar som fjernlys går meget godt sammen. Dessuten passer jo lykta perfekt inn på min S-Max, du skulle nesten tro den var designet for akkurat denne bilen!

Diskré montering, men enorm forskjell i lys: Lazer Linear 18 Elite sammen med Lumen ProSystem Xenonsett.

Nærlysmonteringen var jo nesten som et vanlig pæreskift. Å montere en LED-bar kunne bli en litt større jobb, siden Ståle ville prøve å felle inn lykta i grillen under skiltet. Det kunne gå, men i tillegg til å skjære litt i den nedre grillen, måtte det også lånes litt plass i en svart plastboks på bilens venstre side.

«Skjult» installasjon?

Kanskje den svarte boksen var satt av til den adaptive cruisekontrollen. Det har jo ikke bilen til Ståle, så da var det håp!

Med slike tanker om en litt avansert montering allierte Ståle seg med en bilmekanikerkompis – Anfinn Fretheim. Han har montert mange ekstralys på biler, både privat og på jobb for Toyota Førde.

For å undersøke muligheten for innfelling, demonterer Ståle og Anfinn hele støtfangeren. Konklusjon: Den sorte boksen skjulte en sensor – trolig den til nødbremsassistenten – så å plassere Lazer Linear 18 Elite foran tar de ikke sjansen på, selv om lykta er aldri så slank og elegant.

Innfelling gikk ikke, Lazer Linear 18 Elite måtte monteres over skiltet.

Dermed blir det en mer tradisjonell montering over skiltet. Men med støtfangeren plassert på et arbeidsbord og lett tilgang til styrestrøm i fjernlysene (med støtfangeren borte er nemlig også lyskasterne fri), går montasjen som en lek.

Resultatet ble likevel meget bra! For Ståle virket det som om denne lykta var designet for akkurat hans bil.

Totaltiden med demontering og montering av støtfanger var mindre enn to timer. Hadde Ståle derimot gått rett på det øvre alternativet, ville det vært fullt mulig å montere Lazer Linear 18 Elite uten å ta ned fangeren også, og da ville hele monteringen trolig være gjort på en times tid.

Fagmann: Perfekt resultat!

Få bedre lys til din bil

Anfinn Fretheim er en dyktig bilmekaniker som har oppgradert originallysene på mange biler. Han var imponert over resultatet av oppgraderingspakken fra Ekstralys!

Spenningen er stor når Anfinn og Ståle tar den første prøveturen lags akkurat samme avsidesliggende veistubb som ble brukt både før montering, og etter montering av Lumen ProSystem Xenonsett.

Ståle er strålende fornøyd, det har du jo kanskje fått med deg allerede, men også fagmannen Anfinn er meget imponert over lyspakken fra Ekstralys:

– Dette ble rett og slett veldig bra! Du merker at dette er kvalitetslys: LED-baren lyser ikke bare langt, men også med meget god spredning ut til sidene. Ingen trenger mer lys enn dette, for har du for mye lyseffekt på fjernlysene, vil jo øynende dine venne seg til det, og du vil få problemer når du blender ned. Denne kombinasjonen er helt perfekt – jeg er imponert!

– Det er jo som en helt ny bil!

Jeanette er på vei hjem fra Lavik. Klokken er over seks, det er mørkt, og det regner. E39-stekningen hun kjører langs Sognefjorden er blant de mest hjortebelastede på Vestlandet. Ungene skråler litt fra baksetet, men stemmen hennes er likevel tydelig over handsfree-en når hun snakker med ektemannen, Ståle. Hun er begeistret, nærmest oppglødd:

– Jeg ser jo alt, også langt ute på jordene. Så herlig!

Jeanette slapp å selge S-Max-en – det er hun glad for!

Ikke trodd det

– Jeg hadde faktisk ikke trodd at det ble så bra, innrømmer Ståle. Riktignok fikk han et godt inntrykk allerede da han snakket med Andreas Holbek på telefon, siden han hadde så klare anbefalinger av oppgradering til hans bil.

Om Lazer Linear 18 Elite sa Andreas:

– Denne lampen gir deg alt du trenger av et fjernlys. Den har en kjempegod bredde, lang kastelengde på nesten 1 kilometer og ikke minst en høy effekt på hele 12150 lumen. Det er en lyspakke jeg er overbevist om at du kommer til å elske!

Nå, etter å ha montert både xenon-pærer som nærlys og Lazer Linear 18 Elite som ekstra fjernlys, er konklusjonen at det som i utgangspunktet kunne virke som en typisk optimistisk selger, definitivt har sine ord i behold.

Nye detaljer blir synlige

– Nå ser vi for eksempel detaljer inne i tunellene vi aldri har lagt merke til tidligere, forteller Ståle.

Fjernlys etter oppgradering: Regnet kom dagen etter, så svart vei gir dessverre en stor ulempe i forhold til før-bildet. Men legg merke til skogen som plutselig dukket opp! Nå er riktignok ikke juletrær det verste å gå glipp av, men langs vestlandsveier er disse ofte erstattet med hjort.

Utover selve lyseffekten er det to ting til Ståle er meget godt fornøyd med:

– Nær- og fjernlys passer jo perfekt sammen, både i dekningsområde, farge og intensitet. Så Andreas hadde faktisk helt rett: Xenon på nærlys og LED-bar som fjernlys går meget godt sammen. Dessuten passer jo lykta perfekt inn på min S-Max, du skulle nesten tro den var designet for akkurat denne bilen!

Diskré montering, men enorm forskjell i lys: Lazer Linear 18 Elite sammen med Lumen ProSystem Xenonsett.

Nærlysmonteringen var jo nesten som et vanlig pæreskift. Les om monteringen her. Å montere en LED-bar kunne bli en litt større jobb, siden Ståle ville prøve å felle inn lykta i grillen under skiltet. Det kunne gå, men i tillegg til å skjære litt i den nedre grillen, måtte det også lånes litt plass i en svart plastboks på bilens venstre side.

«Skjult» installasjon?

Kanskje den svarte boksen var satt av til den adaptive cruisekontrollen. Det har jo ikke bilen til Ståle, så da var det håp!

Med slike tanker om en litt avansert montering allierte Ståle seg med en bilmekanikerkompis – Anfinn Fretheim. Han har montert mange ekstralys på biler, både privat og på jobb for Toyota Førde.

For å undersøke muligheten for innfelling, demonterer Ståle og Anfinn hele støtfangeren. Konklusjon: Den sorte boksen skjulte en sensor – trolig den til nødbremsassistenten – så å plassere Lazer Linear 18 Elite foran tar de ikke sjansen på, selv om lykta er aldri så slank og elegant.

Innfelling gikk ikke, Lazer Linear 18 Elite måtte monteres over skiltet.

Dermed blir det en mer tradisjonell montering over skiltet. Men med støtfangeren plassert på et arbeidsbord og lett tilgang til styrestrøm i fjernlysene (med støtfangeren borte er nemlig også lyskasterne fri), går montasjen som en lek.

Resultatet ble likevel meget bra! For Ståle virket det som om denne lykta var designet for akkurat hans bil.

Totaltiden med demontering og montering av støtfanger var mindre enn to timer. Hadde Ståle derimot gått rett på det øvre alternativet, ville det vært fullt mulig å montere Lazer Linear 18 Elite uten å ta ned fangeren også, og da ville hele monteringen trolig være gjort på en times tid.

Anfinn Fretheim er en dyktig bilmekaniker som har oppgradert originallysene på mange biler. Han var imponert over resultatet av oppgraderingspakken fra Ekstralys!

Fagmann: Perfekt resultat!

Spenningen er stor når Anfinn og Ståle tar den første prøveturen lags akkurat samme avsidesliggende veistubb som ble brukt både før montering, og etter montering av Lumen ProSystem Xenonsett.

Ståle er strålende fornøyd, det har du jo kanskje fått med deg allerede, men også fagmannen Anfinn er meget imponert over lyspakken fra Ekstralys:

– Dette ble rett og slett veldig bra! Du merker at dette er kvalitetslys: LED-baren lyser ikke bare langt, men også med meget god spredning ut til sidene. Ingen trenger mer lys enn dette, for har du for mye lyseffekt på fjernlysene, vil jo øynende dine venne seg til det, og du vil få problemer når du blender ned. Denne kombinasjonen er helt perfekt – jeg er imponert!

Få bedre lys til din bil

Har du dårlige lys på bilen din og ønsker en oppgradering? Mange vet ikke hvor de skal begynne å lete etter riktig lys til sin bil. Her får du god informasjon over hva en burde tenke på når en velger ekstralys eller andre oppgraderingen av lysene på din bil. Dette vil hjelpe deg godt på veien mot å velge noe som ikke bare passer til din bil, men også det du trenger for å kunne kjøre trygt om kvelden.
Lukk
999 kr gjenstår til gratis frakt