Vi monterer ekstralys på Tesla med ALC modul
I denne artikkelen skal vi se på hvordan vi monterer ekstralys på Tesla modell Y og hva du behøver for å kunne montere en LED-bar på Tesla ved hjelp av en ALC modul og Lumen relésett.
Montering av ekstralys på Tesla Model Y

Mange som har nyere og moderne biler er opptatt av at de ikke ønsker å montere store ekstralys som vil “ødelegge” utseendet på bilen og vil ha en mer diskre løsning, men samtidig så er det mange nyere biler som ikke kommer med bra nok fjernlys originalt. I tillegg så er det mange som er skeptiske til å montere LED-bar eller ekstralys på Tesla selv. Vi på Ekstralys har en god løsning på dette og har lagd en guide for montering av ekstralys på Tesla med ALC modul.
Lumen Helios SX20 LED fjernlys
Helios SX serien er årets store nyhet fra Lumen. Med Lumen Helios SX20 får du 12866 lumen, hvitt eller oransje posisjonslys og en kastelengde på 900 meter. Med 5 års garanti og alle godkjenninger på plass er dette en uslåelig kombinasjon og med kanskje markedets råeste design. Posisjonslyset har en dynamisk oppstart for ekstra stilig effekt, og man kan bytte enkelt mellom hvit og oransje farge på posisjonslyset.
Hva gjør lampen så bra?
Noen foretrekker design, andre kastelengde, mens noen bare vil ha det kraftigste lyset mulig. Helios SX20 er designet for å dekke alle disse behovene. Med et lekkert design, robust kvalitet, og en fantastisk lysstyrke. Lykten er ECE godkjent med referansetall 37,5, men med E-boost økes lysstyrken til 12866 lumen og 95 ekte watt. I ECE modus er den 41w og du velger enkelt mellom ECE modus eller boost modus på relesettet.
Kombo lysbilde – Perfekt som fjernlys
SX20 har det vi kaller et “kombo” lysbilde. Fordelene med et slikt lysbilde er at man får det beste fra to verdener. Et kombo lysbilde kombinerer de to mest populære lysbildene. Dvs en smal spot og et bredt fjernlys. Lysbildet i lykten er helt fantastisk og faktisk ganske unikt. Den har en kraftig spot i midten som lyser 900 meter. I tillegg har den en horisontal spreder, som sender lyset flatt ut over veibanen. Resultatet er at du får lyset der du trenger det, uten tap av lysstyrke til plasser du ikke trenger lyset.

Hva er det første man gjør når man skal montere ekstralys på Tesla?
Hva trenger man av verktøy?
På denne Teslaen skal vi montere en Lumen Helios SX20 LED-bar ved hjelp av en ALC modul til Tesla Model Y, et Lumen relésett og en Linear18 skiltbrakett som også passer perfekt til SX20.
For å utføre monteringen trenger du:
- 10 mm pipe
- Skralle
- Plastverktøy for å demontere plastdeksler
- Flatt skrujern
Før selve monteringen:
- Åpne panseret
- Fjern det øverste dekselet inn mot ruten – løftes rett opp
- Vipp løs dekselet med frunklyset, og koble lyset fra dekselet.
- Skru ut alle boltene – 4 stk., med 10mm pipe /skralle
- Fjern plastklipsen på førersiden
- Løft ut «frunkbaljen».
- Skru ut de to 10mm boltene som holder luftfilterboksen på plass.
- Løft ut luftfilterboksen

Hvordan montere en ALC modul med et Lumen relésett?
ALC skal alltid kobles sammen med relésettet før resterende tilkoblinger til bilen og 12V batteriet gjøres.
Koble sammen relésettet med ALC modulen slik:
- Fjern bryteren fra relésettet
- Tre de løse ledningene, +12V og hvit (grønn og blå i tillegg ved ALC HALO) opp ved varmepumpen, og under krenghemmeren.
- Koble den hvite ledningen fra ALC sammen med den hvite ledningen fra relésettet (styrestrøm fjernlys) ved å skyve han og hun av flatstiftene sammen. De overskytende flatstiftene fra relésettet skal ikke brukes. Tape over for å unngå strømlekkasje mellom disse to.
Tilkobling av jord, alle årsmodeller.
- Koble først ringsko fra sort ledning på relésettet til jordingspunktet på førersiden. Her trenger du en 10 mm pipe/skralle for å løsne bolten, skru den helt ut, og deretter inn igjen med ringskoen påmontert.
Tilkobling +12V på 2021 – medio 2022
- Koble til de røde ledningene med hver sin sikringsholder og ringsko fra henholdsvis ALC og relésett direkte til (+) polen på batteriet


- Nyere Tesla Model Y (medio 2022 ->) har lithium 12V batteri. Her må du i tillegg benytte en mutter (M8 – følger ikke med i leveransen). 12V ledningene fra relésett og fra ALC kobles til «jumpstart» staget som du finner under gummidekselet.
Deretter kobles ALC til bilens hovedlykt. Dette gjøres av praktiske årsaker enklest på førersiden
- Koble original kontakt fra lykten på førersiden
- Koble så han-kontakten fra T-koblingen fra ALC til bilens lykt
- Koble til slutt original kontakt tilbake i hun-kontakten i T-koblingen
Koble lykten til relésettet og test funksjonaliteten før du går videre til neste punkt. Testes best ved å bruke lyshornet – dra lyshendelen mot deg og kontroller at LED-baren aktiveres sammen med bilens originale fjernlys.



Monter LED-bar på Tesla
Tre lyktens kontakt gjennom grillen fra utsiden, og inn i frunk. Kabelen og kontakten tres fra undersiden mellom gummipakning og luftinntak. Kjenn deg frem med fingrene og press kontakten mellom disse og inn i frunk.
- Dra etter litt av kabelen slik at du enkelt kan få koblet LED-barens kontakt til relésettet. Kabelen strammes forsiktig opp, og stripses eventuelt til grillen slik at kabelen ikke havner i klem.
- Sentrer og skru fast skiltbraketten i bilen. Fest LED-baren i skiltbraketten. Etter montering må man finjustere LED-baren slik at man oppnår korrekt lysbilde.
Test lykten igjen, og fest deretter ALC-boksen med dobbeltsidig tape på «veggen» rett bak lykten, og påse at kontaktene mellom bil, ALC og lykt ikke blir hengende med såkalt dryppkant. Fest kontaktene så flatt som mulig – bruk f.eks strips – og la deretter ledningene gå ut og ned på hver side av kontaktene. Dette er svært viktig for å hindre at det over tid kommer fuktighet inn i kontaktene.
Kveil opp eventuelt overskytende kabler og bunt dem sammen med strips. Plasser kabel til høyre for 12V batteriet.
Pass på at reléet på relésettet peker oppover slik at det aldri vil kunne renne vann inn i reléet.
Fest resten av kablene med strips el.l. for å hindre at de kommer i klem under frunkbaljen etc. Bruk krympestrømpe/tape på tilkoblingene mellom relé og ALC
Monter inn frunkbaljen etc i motsatt rekkefølge.

Feilsøking av LED-bar og ALC
Skulle LED-baren ikke fungere sammen med bilens originale fjernlys sjekk følgende før du kontakter oss:
- Hvis bilens originale hovedlykt står kontinuerlig på. Gå direkte til punktet angående fukt i kontakt mellom ALC, lykt og bil. Hvis ikke gå til punktet under.
- Kontroller at ikke ALC er deaktivert ved et uhell dette gjøres slik:
- Bil parkert med gir i «P»
- Skru bilen på ved å trykke på bremsen (slipp foten av bremsen etter at bilen er på).
- Skru av «auto fjernlys».
- Skru av alle utvendige lys fra skjermen.
- Innen 4 sekunder etter at lysene har skrudd seg av , blink 6 ganger med lyshornet. Sørg for at hendelen slippes tilbake til grunnposisjon mellom hvert blink.
- LED-baren skal nå kvitere med 3 lysblink / 3 klikk i relé – hvis ikke gå videre.
Fungerer LED-baren fremdeles ikke?
- Kontroller sikringen på relésettet. Er sikringen gått, bytt sikring. Om sikringen er hel gå til neste punkt.
- Kontroller selve reléet ved å dra det løst fra ledningsnettet, og se etter irr eller rust på “beina” til reléet. Er reléet ødelagt, bytt. Om reléet er i orden, gå til neste punkt.
- Kontroller alle tilkoblinger mellom 12V batteri, relésett, og ALC. Finner du dårlige koblinger eller irr/rust. Rett feilen, og test LED-baren. Om alt ser bra ut gå til neste punkt.
- Kontroller LED-barens funksjon ved å holde stryestrømkabelen fra relésettet direkte mot batteriets +12V pol. Dette må kun gjøres når styrestrømkabelen er frakoblet ALC. LED-baren skal nå tenne. Får du lys på denne måten gå til neste punkt.
- Mål med multimeter eller prøvelampe om ALC gir ut styrestrøm på den hvite ledningen fra ALC når ALC er tilkoblet lykt og +12V, og fjernlyset på bilen er aktivt. Får du ikke styrestrøm her – gjennomfør prosedyren som aktiverer ALC en gang til sli. Får du styrestrøm ut fra ALC se under.
Hvis alle stegene over feiler er det antakelig fukt i en av kontaktene mellom ALC og bil, eller i kontaktene mellom relésett og LED-bar. Koble i så fall disse fra hverandre og se etter fukt, irr, eller andre ting som kan gi dårlig kontakt.
Funksjon / Innstillinger på ALC
ALC vil når den står i Auto (default ved levering) sørge for at LED-baren skrus av og på sammen med bilens originale fjernlys. Ved spesielle værforhold som tett tåke eller tett snøvær vil det kunne være behov for å midlertidig deaktivere LED-baren.
Midlertidig deaktivering gjøres på følgende måte:
Under kjøring, bilens lys i «AUTO» (i lysmenyen på bilen)
- Deaktivering av ledbar / OFF
- Dra til deg hendelen for fjernlys (lyshorn) 6 ganger innen 4 sek
- Ledbaren vil nå ikke gå på sammen med bilens fjernlys
- Aktivering av ledbar / Auto
- Dra til deg hendelen for fjernlys (lyshorn) 6 ganger innen 4 sek
- Ledbaren vil etter aktivering gå på sammen med bilens fjernlys.
Er ALC midlertidig deaktivert under kjøring vil ALC automatisk gå tilbake til «AUTO» (grunninnstilling) når bilen har vært låst og gått i såkalt sleep. Dette skjer vanligvis etter ca. 10-20 min.
Skulle du ønske å endre grunninnstilling fra AUTO til OFF på ALC – denne fremgangsmåten brukes også for å sette ALC tilbake i AUTO om den tidligere har blitt satt i OFF ved lysshow eller annet.
Fremgangsmåten er som følger:
- Bil parkert, og på (trykk 1x på bremsen for å starte bilen, slipp så bremsen).
- Sett girspaken i «P».
- Trykk frem lysmenyen på skjermen.
- Skru av automatiske fjernlys om du har dette aktivert.
- Sett lysene i «OFF / AV».
- Innen 4 sekunder etter at hovedlysene er slukket:
- Blink 6 ganger med lyshornet
NB! Husk at LED-baren nå ikke vil komme på med fjernlys ved oppstart. For å reverser innstillingene i ALC tilbake til AUTO, gjenta prosedyren.
I vanlig bruk anbefales det ikke å endre grunninnstilling på ALC.
Trenger du hjelp?
Hvis det er noe du syntes er uklart eller du er usikker på, så tvil ikke med å ta kontakt med vårt kundesenter. Her kan du også lese mer om LED fjernlys til din bil.
