Meny

Lazer Linear18 Elite LED ekstralys montering

Karl Richard Dybvik
05/03/2021
Lazer Linear18 Elite med nærlysassistent! I denne artikkelen skal vi bli med daglig leder på Ekstralys ut på en kjøretur hvor han som den første i Norge skal få teste den nye Lazer Linear18 Elite med nærlysassistent.

Den nye Lazer Linear18 Elite

Lazer Linear18 Elite LED ekstralys monteringLazer Linear18 Elite har lenge vært den mest populære lampen til Lazer, og med god grunn. Med denne nye versjonen øker Lazer lysstyrken til hele 18000 lumen og kastelengden til over en kilometer. Men de beholder størrelsen, designet og det gode lysbildet Lazer Linear18 Elite er kjent for. Det viktigste tilskuddet er den innovative og markedsledende teknologien, Intelligent nærlysassistent. I tillegg til alt dette er Lazer Linear18 Elite fortsatt godkjent, og kan brukes lovlig på vei. Mange har opplevd LED matrix-systemer på nyere biler som automatisk justerer lysbildet under kjøringen. Lazer har tatt det beste fra disse systemene, og optimalisert det for ekstralys. Med Lazer sin nærlysassistent har lampen to moduser. Den første modusen er for fullt fjernlys med maksimal lysstyrke. Dette styres som et vanlig ekstralys med manuell opp- og nedblending. Når du blender ned fjernlyset vil den andre modusen, som er nærlysassistenten, aktiveres automatisk. I denne modusen lyser deler av lampen med en lysstyrke på 4320 lumen for å hjelpe nærlyset ditt. Uten å forårsake blending for andre bilister. I tillegg vil lampen automatisk blende ned deler av lysbildet for motgående biler. Og den blender automatisk opp når bilen har passert. Når bilen har passert kan du manuelt blende opp fjernlyset til lampen for maksimal lysstyrke. For optimal effekt er det anbefalt å ikke montere lampen høyere enn 1 meter fra bakkenivå.

Test av Lazer Linear18 Elite med nærlysassistent

Jeg er så heldig at jeg er den første i Norge som har fått montert på den nye Lazer Linear18 Elite med nærlysassistent på bilen min, og resultatet er virkelig helt forbløffende og langt over det jeg hadde forventet av denne lykten her. Og ikke minst funksjonen er ganske unik. Vi skal ta en liten kjøretur og vise hvordan jeg opplever det. Vi kjører en BMW X5 med full dynamiske xenonlys med matrix funksjon som skygger ut for skilt og motkommende biler. I tillegg så har den nye LED-baren adaptiv dimming og lysstyring, så funksjonen i mellom disse to er helt spesielt. Nå skal vi ta oss en tur inn i bilen og sjekke hvordan dette fungerer. Først og fremst så har vi montert på to brytere under dashbordet slik at vi kan betjene LED-baren. Når vi tenner den nye Linear 18 bare med nærlysassistenten, kan man se hvor mye lys som faktisk ligger over xenon cutlinen. Den er tent sammen med bilens nærlys som man kan møte andre biler med, og den gir meg uten tvil mye bedre lys. Når man står et stykke foran bilen er ikke dette blendende eller sjenerende. Og når man går rett foran og nærme bilen skrur LED-baren seg helt av og skygger for. Nå har vi testet den som nærlys og den funker knall! 

Hvordan er Lazer Linear18 som fjernlys?

Nå skal vi teste den som fjernlys sammen med matrix funksjonen - automatiske fjernlys. Mens vi kjører rører jeg ingenting og alt styrer virkelig seg selv med bilens dynamiske lys og LED-baren samtidig. Og der ser man at BMW-en er sen med å dimme opp til fjernlys, men når alt er skrudd på så kommer virkelig de 18.000 lumene til sin fulle nytte. Her lyser vi opp hele veien nesten til Danmark og det er myyyye mer enn den vanlige Linear18 som jeg faktisk hadde på denne bilen her for 2 timer siden. 

Forbedret lysbilde

Det som jeg synes er kult med den nye Linear18 som betyr mye for meg, er at den gamle har et for bredt lysbilde og det har ikke den nye. Den nye Linear18 har et veldig bra kombo lysbilde. Det jeg likte best med Rigid SR20 kombo var at den har har en spot i midten og det har den nye Linear18 også. Vi setter lyset rett opp mot et fjell for å vise lysbildet og da ser man tydelig spoten konsentrert i midten, og når vi svinger ut på veien så er denne fortsatt tilstede. Vi kjører videre med de dynamiske fjernlysene til BMW og Linear18 med nærlysassistenten på. Når vi kommer til skiltene, så er virkelig ikke disse til sjenanse og de blender ikke sjåføren. Så det fungerer veldig bra. Når vi kommer inn i et område med gatelys og slikt, så er BMW-en rask til å dimme ned. Da ser vi tydelig hvordan det fungerer. Matrix BMW lyktene skygger ut på eget initiativ. Det som er kult nå er at vi ser tydelig hvordan Lazer sin nærlysassistent fungerer og sender ut litt lys her og der hvor det trengs. Nærlyset lyser godt opp til BMW-en finner ut at den skal dimme opp fjernlyset igjen. Disse to funksjonene fungerer veldig godt sammen og har et bra samspill. Dimmer når det trengs og setter litt ekstra lys når det trengs. Og sender lys inn i svingen når du behøver det. Av alle LED lyskasterne som jeg har kjørt med, så er dette den ultimate lyskasteren. Den er smart når du har lyst til at den skal være smart og den er dum og passiv når du bare trenger en lyskaster. Og den er ekstremt kraftig når du bruker den som en tradisjonell lyskaster.

Smart og heftig LED-bar

Hvis du finner ut at alt dette smart greiene ikke er noe for deg, så fungerer den dødsbra bare som en tradisjonell lyskaster. Den er den ultimate og du finner ingen andre lyskastere med 18.000 ekte lumen i en premium innpakning. Dette er helt rått! Jeg er målløs og det er mye sterkere enn det kan oppleves gjennom filmen her som er filmet med en telefon da telefonen auto justerer lyset, men dette er virkelig heftige saker kan jeg love deg. Endelig en utrolig kastelengde på Linear18. Det har jeg savnet siden jeg fikk den første. Dette er den ultimate lyskasteren. Knall bra og terningkast 6 uten tvil. 

Terningkast 6 på Lazer Linear18 EliteTerningkast 6 sier Karl Richard Dybvik entusiastisk!

Se testen av den nye Lazer Linear18 Elite her

Lukk
999 kr gjenstår til gratis frakt