Hvordan kontrolleres lysene på EU-kontroll PKK?
Lurer du på hvordan en kontrollør sjekker lysene på din bil under en EU-kontroll? Her er instruksene for lys bil.
Hvordan kontrolleres lys på bil på EU-kontroll PKK?
EU-kontroll eller PKK (Periodisk kjøretøy kontroll) er en 2 årig teknisk kontroll av bilen din. Her kontrolleres bilen din for alle mulige tekniske feil. Bilen skal nemlig oppfylle alle kriteriene i lovboka som heter ECE reglementet. Men alt dette er veldig veldig teknisk og fortjener en helt egen artikkel som vi har laget her.
I denne artikkelen snakker vi om hvordan bilen i praksis testes når det kommer til lysene dine.
Håndbok for kontrolløren under EU-kontroll
Teksten nedenfor er hentet fra Statens Vegvesens egen instruks til kontrollerende verksteder. Og det er punkter til hvordan og når det skal skrives ut mangel på lysene dine. Og det svarer på mange av de vanlige spørsmålene, som for eksempel:
Får jeg feil på EU-kontroll hvis noen av diodene i lykta mi er defekt?
Ja, hvis lykten har vesentlig nedsatt lysstyrke, slik at det går ut over funksjonen skal du ilegges en mangel. Hvis flere enn 1/3 av diodene ikke virker skal du som hovedregel ilegges mangel. Men det finnes en skjønnsmessig vurdering her. Les mer om dette i teksten nedenfor.
Kan jeg bytte diodene i lykta mi?
Nyere LED hovedlykter som oftest alltid er umulige å reparere. Og i tillegg koster de en solid sum. Hvis mer enn 1/3 av diodene er defekte kan du få mangel ved EU-kontroll.
Kan jeg koble ut lykter som ikke er godkjente?
Nei, lykter som er montert på bil skal fungere. Det står bestemt skrevet i håndboka at disse skal ilegges mangel ved kontroll.
Gir LED-pærer i hovedlys mangel på EU-kontroll?
Hvis pærene har godkjenningspapirer skal disse godkjennes på kontroll. I teksten nedenfor kan du lese mer om dette i detalj.
4. LYKTER, REFLEKSINNRETNINGER OG ELEKTRISK UTSTYR
Defekte dioder i andre lamper enn hovedlykter
Når dioder i lamper, unntatt hovedlykter, er defekte, skal det vurderes om lyset er tilstrekkelig. Hvis mer enn en tredjedel av diodene ikke fungerer, anses lyset som for svakt, med mindre det klart fremgår at lampen fortsatt gir nok lys. Denne regelen gjelder ikke for hovedlykter.
4.1. Hovedlykter
LED-pærer i hovedlykter som opprinnelig er levert med andre typer lyskilder, godtas dersom typegodkjenningsdokumentasjon for pærene og deres kompatibilitet med kjøretøyet kan fremlegges. Manglende dokumentasjon resulterer i en mangelmerknad, som kan fjernes ved etterkontroll når nødvendig dokumentasjon fremvises. Lysbildet fra hovedlyktene skal alltid kontrolleres.
4.1.6. Hovedlykter – lyktespyler
Kjøretøy med LED- eller Xenon-lykter som er levert uten lyktespyler fra fabrikken, anses som godkjente uten dette.
4.10. Elektrisk forbindelse mellom motorvogn og tilhenger
Manglende eller defekte lokk på tilhengerkontakter medfører ikke mangelmerknad. Elektrisk tilhengerforbindelse kreves ikke dersom aktivering av kontakten krever bruk av inn-/utsvingbart tilhengerfeste.
4.12. Ikke obligatoriske lykter
For ekstra fjernlys gjelder følgende krav:
- Antall: Ingen begrensninger på antall lykter.
- Lysstyrke: Ingen maksimalgrense for lysstyrke.
- Plassering: Skal være symmetrisk i forhold til kjøretøyets midtlinje.
- Merking: Må oppfylle kravene for bilens årsmodell.
- Bryter: Det kreves ikke en egen bryter, men fjernlysene skal slås av når nærlys aktiveres.
Ekstra fjernlys montert bak grillen er akseptabelt så lenge minimumskravene til originale fjernlys er oppfylt. Fjernlys plassert på taket er også tillatt, forutsatt at lysene ikke skaper refleksjoner for føreren.
Ulovlige lykter
Lykter som ikke samsvarer med regelverket, som blålys på ikke-utrykningskjøretøy eller dekorative lys under bilen, skal anmerkes som ulovlige, selv om de er permanent deaktivert.
4.2.3. Parklys/baklys/kjørelys/markeringslys – samsvar med kravene
Når det gjelder sidemarkeringslys:
- Den fremste sidemarkeringslykten må ikke være mer enn 3 meter fra fronten på kjøretøyet (4 meter for semitrailere).
- Avstanden mellom påfølgende sidemarkeringslys skal som hovedregel være maks 3 meter. Unntaksvis kan 4 meter aksepteres ved konstruksjonsmessige begrensninger.
- Minst én sidemarkeringslykt skal være plassert på kjøretøyets midtre tredjedel.
- Den bakerste lykten må ikke være mer enn 1 meter fra kjøretøyets bakre del.
For kjøretøy kortere enn 6 meter, er én lykt innenfor den fremste eller bakerste tredjedelen tilstrekkelig. For kjøretøy mellom 6 og 7 meter kan én lykt innenfor hver ende av kjøretøyet være nok.
Ekstra detaljer om svinglys
Svinglys som ikke fungerer, ilegges mangelmerknad.
Bruk av lys ved spesielle situasjoner
Lykter som ikke oppfyller krav til plassering eller bruk, som f.eks. fjernlys montert på ikke-godkjente steder eller lys som blender føreren, skal ilegges mangelmerknad.