Laster...

Fukt, dugg og kondens i LED fjernlys og ekstralys

Innfelt Rigid SR 20 LED fjernlys

LED billys og fjernlys med fukt

Fukt, kondens og dugg i billykter er faktisk mer vanlig enn du tror. Det er mer vanlig i hovedlykter og baklykter på moderne biler med LED. Det er fordi LED i hovedlykter og baklykter er kjøligere enn før i tiden. Og den beste måten å drive ut fukt på er ved hjelp av en varm lykt. Det kan være mange årsaker til hvorfor lyktene har dugg i seg, men i de fleste tilfeller vil duggen finne veien ut selv etter en periode. I tilfeller der den ikke finner veien ut kan det være fint å hjelpe ut fukten. Det er heller ikke uvanlig at for eksempel høyre lykt har fukt, mens venstre lykt er helt fin. Det kan skyldes eksterne årsaker, som at høyre lykt har blitt spylt på “feil” måte, at venstre lykt har fått mer varme og sol på seg, at høyre lykt har en skitten lufteventil. Ja, årsakene kan være mange.

Kondens og dugg i LED fjernlys og ekstralys er et fenomen som forekommer i alle LED ekstralys og lykter. Dette gjelder spesielt i høst og vår perioden som er måneder med mye veksling av temperatur, og med veldig høy luftfuktighet. Kondens i ekstralys oppstår gjerne når temperaturen endres. Hvis du har hatt kraftig høytrykksvask av bilen og det er en lang periode med mye regn, vil dette kunne samle mer fukt i lykten enn vanlig. Heldigvis har LED-bar og LED-ekstralys mer varme enn baklykter og det er lettere å drive ut fukten med bare å bruke lykten.

Hvordan går kondensen ut av lykten?

Kondensen må komme seg ut av lykten på en måte, og derfor har lyktene en ventilerende puste membran som lufter ut fuktighet. Mange lamper har derfor en trykkventil som skal sørge for at kondens blir luftet ut når lampen blir varm. Men lar man aldri lampen bli skikkelig varm kan kondensen bygge seg opp til vannansamling.

Av den grunn er det viktig at lyktene blir brukt, slik at lyskasteren blir god og varm. Varmen i lykten er nødvendig for at puste membranen i trykkventilen skal kunne gjøre jobben sin.

Kjipt, men…

Det er forståelig at man kan reagere negativt om lampen har dugg på innsiden av lykten, men dugg er et naturlig fenomen og vil ikke være til skade for lykten. Det er og viktig å presiserer at dugg kan oppstå på alle typer lamper og LED lykter, uavhengig av produsent og merke.

Dekker garantien fukt og kondens i lykt på bil?

Fukt og kondens i lykt på bil er som nevnt et vanlig fenomen og vil oftest fikse seg selv eller med litt hjelp. Men i mer ekstreme tilfeller, der vi faktisk ser vanndråper av en viss størrelse som renner på innsiden av glasset anser vi det som usannsynlig at luftemetoden vil hjelpe og at den dermed bør byttes på garanti. Elektronikken på innsiden tåler en del fuktighet, men den vil ta skade av flytende vann. Har du store mengder vann i lykten din, kan du trygt sende bilde til leverandøren og spør om å få den dekket på garanti.

fukt i led ekstralys

Eksempel på hva som betegnes som vanlig kondens og hva som er en åpenbar garantisak.

Bildet til venstre er en lykt som har tatt inn så mye vann at det samler seg i veldig store vanndråper fordelt over hele glasset. Det er så mye at det er sannsynlig at vannet vil renne ned og skade elektronikken. Mens bildet til høyre er et klassisk tilfelle av en lykt som vil la seg lufte ut og som heller ikke vil være under garanti. Husk at de beste lyktene fra Lumen, Lazer eller Rigid oftest er dekket av 5 års garanti, så vil garantien dekke deg i mange år, sånn at du får byttet lykten din hvis fuktproblemet skulle bli større.

Har du en Strands Lighting Division lykt er det ikke sikkert dette vil være dekket av garanti da bilvask og ytre påvirkning påvirker garantien.

hva er kondens i lykt?

Hvordan fjerne dugg fra LED fjernlys?

Fremgangsmåten for å gjøre dette er å la lampen stå på i 30 minutter, og deretter slukke den i 20 minutter. Du tenner den så igjen, og lar den stå tent i 30 minutter til.

Dette er slik at lampen kan varmes opp og ventilere ut kondensen. Den kjøler seg så ned og trekker inn ny frisk luft uten kondens. For så å drive ut mer i siste omgang.

Under denne prosessen skal du la bilen stå stille. Når bilen ikke er i fart har du mindre kjøling i lampa, det blir høyere temperatur og trykk, og prosessen vil da fungere mest optimalt. La bilen så et tørt sted om mulig for eksempel garasjen, men husk å ha døren åpen. Prosessen fungerer ikke særlig bra om bilen står ute i regnvær. Selvsagt vil du ha god effekt av å gjøre dette mens du kjører langs veien, men her snakker vi altså om en kur for virkelig å drive ut fukten.

Ta bilder før og etter prosedyren slik at vi kan se om det har blitt noen endring.

Det vi ser etter er om duggproblemet bedrer seg gjennom prosessen. Blir det synlig bedring indikerer dette at ventilen fungerer som den skal. Løsningen er da å bruke lampene så mye som mulig de neste to ukene for å drive ut eventuelt resterende kondens.

Skulle det vise seg at det ikke blir noen bedring eller at det er hyppig tilbakevending av problemet så ser vi på en eventuelt garantisak, og da tar du kontakt med kundeservice som hjelper deg videre. Her kan du også lese mer om LED fjernlys til din bil. 

fukt i led ekstralys
Ekstralys.no – Kundeanmeldelser